Ett par generella tips


Det finns flera saker att tänka på när man ska skicka presenter. Prioriterat är förstås att man hittar en gåva som man är nöjd med, som känns personlig och genomtänkt och som mottagaren i alla avseenden kommer att uppskatta. Men räcker det så? Nej, förstås inte.

Minst lika viktigt är att presenten kommer fram i tid och i sitt hela, oförstörda ursprungsskick.

Mardrömsscenariot är att leverera presenten för sent och därtill förstörd.

Det är sju resor värre än att inte skicka något present alls, eftersom det gör mottagaren arg eller ledsen tre gånger: Först när presenten inte dyker upp i tid (”jag är bortglömd”) därefter ilskan över att den kommer försent (”jag var inte värd att få en present i tid”) , och slutligen den stora explosionen av aggression över att presenten inte ens är hel (”men herregud, hur har de packat den här, den här ju helt förstörd!”).

Följaktligen behöver du som ska skicka present säkerställa så långt det är möjligt att den som skickar presenten är en leverantör att lita på. Själv brukar jag använda följande enkla checklista när jag köper och skickar present från ett företag som jag inte använt tidigare:

  • 1. Leveranstider: är det tydligt NÄR min present kommer att levereras? Levererar de på helgen/helgdagar? Innan vilket klockslag måste jag lägga min beställning för att den ska hinna skickas samma dag?
  • 2. Köpvillkor/fraktvillkor? Om presenten skadas under frakten – vem ersätter? Har man rätt att kräva pengarna tillbaka?
  • 3. Vad säger andra kunder? Gå en på rejta.se, sök upp företaget och läs andra kunders omdömen.